הבאה בתור? דיווח: בשווקים מתכננים "פשיטה" על פורטוגל

"פורטוגל זקוקה ליותר כסף מאשר אירלנד כי היא מנפיקה אג"ח בשווקים באופן קבוע, ואירלנד לא", אומרים בבנק נומורה

אירלנד עוד לא חולצה וכבר מסמנים את פורטוגל כמוקש הבא. בעוד שפקידים כמו סגן נשיא הבנק האירופי המרכזי, ויטור קונסטציו, חוזים כי חילוץ של אירלנד יפחית את הלחצים באזור האירו, אנליסטים מסיטיגרופ ונומרה אינטרנשיונל אומרים כי כל הקלה שהיא תהיה קצרה, היות שהמשקיעים יעברו להתמקד במדינה החלשה הבאה בתור.

השווקים מאותתים שמדינה זו היא פורטוגל, עם תשואה של 6.92% על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים, לעומת 8.31% באירלנד ו-11.71% ביוון, שחולצה במאי האחרון ע"י האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית. שר האוצר הפורטוגזי אמר השבוע כי בעוד "שקיים סיכון של התכווצות", זה לא אומר שהמדינה תבקש סיוע פיננסי.

"פורטוגל לא הגיעה למצבה הנוכחי בגלל אירלנד", אמר לבלומברג סטיבן מרסל מסיטיגרופ. "אם אירלנד תגיע להסכם כלשהו שיתמוך במגזר הבנקאות שלה, אני לא סבור שזה ישכך את הלחצים על פורטוגל".

הממשלה הפורטוגזית צופה כי הצמיחה הכלכלית ב-2011 תאט ל-0.2%, כשהצמיחה בשנה הנוכחית היא, לפי הערכות, בשיעור 1.3%. בצמצום הגירעון שלה חלה התקדמות מועטה בהשוואה למדינות הפריפריה האחרות באירופה. בתשעת החודשים הראשונים של השנה, הגירעון הממשלתי עלה ב-2.3%, בהשוואה לתקופה המקבילה, לעומת צמצום של למעלה מ-40% בספרד ושל למעלה מ-30% ביוון.

בעוד שפורטוגל אינה מתכננת למכור אג"ח נוספות השנה, הפעילים בשווקים דחפו מעלה את תשואות האג"ח הממשלתיות שלה בחודש שעבר בשל חששות שמא המדינה לא תוכל לעמוד בהחזר חובותיה, חרף תוכנית הקיצוץ בגירעון שהציגה. ב-11 בנובמבר, התשואה על האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא באזור האירו, של 7.25%, כלומר 4.84% מעל ריבית הבנצ'מרק של האג"ח הגרמניות ל-10 שנים.

בעוד שהאג"ח האיריות והפורטוגזיות כנראה יעלו אם יהיה הסכם חילוץ לאירלנד, העליות לא ישנו את הבעיות הבסיסיות של מדינות הפריפריה באירופה, אומר צ'ארלס דיבל מבנק לוידס. משבר החוב באירלנד ניצת בשל העלויות הגבוהות של חילוץ הבנקים במדינה. בעוד שפורטוגל אינה מתמודדת עם משבר בתעשיית הפיננסים, נטל החוב שלה גדול יותר.

"פורטוגל זקוקה ליותר כסף מאשר אירלנד כי היא מנפיקה אג"ח בשווקים באופן קבוע, ואירלנד לא", אמר ניק פירוז, אסטרטג בשלוחת הבנק היפני נומורה בלונדון. "ייתכן שהפוקוס בשווקים יעבור לפורטוגל כי היא נמצאת בסיכון יותר משמעותי".